Välkommen till vår blogg!

Här kommer en sammanfattning på vad som hänt fram till nu.

Vi ställde oss i kommunens tomtkö i slutet av våren i år, eftersom man brukar få stå ett tag om man ska ha en chans att få den tomt man vill ha.. Iaf vad vi hört! Men vi hade turen att få komma på en uppsamlingsfördelning i slutet av sommaren. Snacka om flyt!! Av de fyra tomter som fanns lediga i Täfteå var två redan reserverade när det blev vår tur, men inte den vi ville ha!! Lyckan var total!!!

Vi hade sen tidigare börjat titta på olika hus & beställt hem massa olika kataloger, men de flesta hus har bara 1 sovrum nere, vilket gjorde att rätt många hus inte var ett alternativ. Vi hade hittat två hus vi var väldigt intresserade av, Villa Kalmar från Smålandsvillan & ett hus från SkidstaHus.  Planlösningen på Villa Kalmar var öppen och bra! De hade precis byggt ett sådant visningshus här i Umeå och vi var och kikade på det. Efteråt var vi bägge lite besvikna eftersom det inte alls kändes bra, det kändes för trångt på nått sätt, men när vi talade med säljaren på Smålandsvillan berättade hon om Villa Nybro, med likadan planlösning MEN med ett rum till!! Vi kikade på internet på planlösningen och den såg helt perfekt ut!! Fast vi ville ju gärna se ett sånt hus i verkligheten.. Hon skulle se vad hon kunde ordna. Vi pratade även med en säljare på SkidstaHus, men vi var tvungna att välja bort dem i slutändan då totalsumman blev så mycket högre.

I samma veva blev vi bjudna på middag hos Ida & Stefan i Täfteå. Ida gick i vår klass på sjuksköterskeutbildningen. De har byggt ett SkidstaHus och det är verkligen fint! Hade vi haft en miljon till så.. Det som är så bra med SkidstaHus är att man får rita planlösningen själv, utan extra kostnad! Hur som så berättade hon att deras grannar hade ett Villa Nybro & skulle fråga om vi kunde få komma och titta så man får se huset i verkligheten.

Några dagar senare åkte vi och kikade & planlösningen var verkligen lika bra som vi föreställt oss :D Det var ett sånt hus vi ville ha!

Så nu var det bara att sätta igång! I dagsläget är lånelöftet fixat, vi finns med i rullarna för husleverans & bygglovsansökan ska göras förhoppningsvis i veckan & sen är det bara att vänta på att bygglovet ska bli klart!


Kommentarer
Postat av: Mamma och Pappa i Väsby

Det var ett väldigt kikande på allt. Lycka till vi håller koll på utveckligen, och säg till ett par dar innan övre vånigen skall isoleras

2009-10-25 @ 21:24:57
Postat av: Charlotte, Jim, Julia och Emma

Åhh va spännande! Vi längtar tills fler bilder kommer:)Julmiddag 2010 är bokad! Kram från oss:)

2009-10-26 @ 11:11:57
Postat av: Åsa och Micke

Kul att ni med komemr att blogga om husbygget, ska flitigt följa den även om vi kan kolla in vad som händer på plats med! Kul med att ni blir Täftebor....har inget ont att säga om byn hitills i alla fall!

2009-10-26 @ 15:28:35
URL: http://kanotvagen.blogg.se/
Postat av: Björn

Först tänkte jag, Blogg!? Det är ju märkligt att Helsson och Mini KG ska börja blogga. Vad fan händer där uppe som är så intressant så att alla andra ska behöva ta del av det. Men så tänkte jag om, det var ju riktigt kul. Inte lika kul som jag är, men så roligt blir det ju också sällan. Det enda jag ställer mig frågande till just nu är, hur i helvete kan man välja att placera sitt hem i ett träsk? Ikväll har Stella bajsat 3 ggr inom loppet av 1 timma. Det kanske jag ska börja blogga om...

2009-10-27 @ 19:14:43
Postat av: beatrice asplund

jag har också en blogg men det värkar jätte spännade och läsa era inlägg och sånt, GOOD LUCK HASSE, hahahahah kommmer du ihår good luck chackXD :D

2009-10-30 @ 16:56:42
URL: http:// beatriceasplund.blogg.se/
Postat av: Mamma och Pappa i Väsby

Vi ber om ursäkt för de mail som skrivs från vår dator, ja ni vet av vem. Lite underliga är de allt men ändå något att skratta eller gråta åt. Lyckligtvis har ni valt att godkänna det som kommer in på er blogg.

2009-11-02 @ 14:16:03
Postat av: Björn

Kära bror, svägerska och minikexet...idag har vi, till skillnad från er tre, gjort klart med boende för framtiden. I likhet med er har vi valt boendeformen hus, tillskaffat oss en jäv...a massa lån samt. Den största skillnaden är dock, åtmindstonde den mest iögonfallande, att vårt hus (som står färdigt sedan 1973) inte är placerat i ett träsk utan på civilicerad mark i ett stabilt område utanför Stockholm.

Nu till er blogg, ni är dåliga på att putta in bilder och dessutom så är många av de inlägg jag vet har gjorts inte med. Vad beror det på? Längtar i alla fall efter er alla och hoppas vi ses snart. Som ni säkert redan listat ut har saker och ting kommit ivägen för min tänkta resa upp nu i höst. Men det kommer fler tillfällen, vi har ju hela livet på oss, och det kan ju vara långt. Fråga Gandalf.

Hej och kram

2009-11-02 @ 20:52:04
Postat av: Faster Anna

Hej Alla tre (3)!

Jag fick just Eran bloggadress av brorsan. Jag har aldrig bloggat förr - är det vad jag gör? Jag är så glad för Ert hus. Jag kommer själv ihåg hur Erik och jag följde bygget av vårt hus, där vi också först bara såg tomten. Kicki fick klättra in igenom köksfönstret och öppna för hela släkten vid ett tillfälle. Pappa och mamma hade tagit med fika och vi satt på allt från golvet till lådor och toalettstolar. Ja, härliga tider väntar för Er. Kram

2009-11-15 @ 19:57:32
Postat av: Björn "Stabil" Eriksson

Hej kära bror, Helena och Lillella



Skulle redan nu behöva inbjudningen till inflyttningsfesten då min kalender börjar bli full. Vist var det fri sprit i kubik, buffe och dansgolv som utlovades? Jag är gjuten, jag tar med mig familjen och sparkar igång sprakaren, ge mig bara datumet!!!



/Stabil bror

2010-02-02 @ 19:34:33
Postat av: Faster Anna

Hej Husägare!

Så roligt att läsa hela eran blogg (eller vad tusan det nu heter). Jag känner och förstår eran glädje. Dessutom tycker jag att ni gjort ett bra val av hus, trevligt och ett hus ni kan växa i. Jag ser fram emot att se det och kanske ha en del synpunkter och hjälp med trädgården. Är det något ni behöver? Kanske en mocksaservis eller två!!, samt en massa saker som står på en av våra vindar och samlar damm. Hur har ni med dukar? Kom och hälsa på oss så skall vi ta en runda bland saker - men, ni verkar kloka, skaffa inte så mycket "grejor" som vi har.

Stort lycka till och kram från faster Anna

2010-04-19 @ 23:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0